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서지정보
ㆍ발행기관 : 동방문화대학원대학교 불교문화예술연구소
ㆍ수록지정보 : 불교문예연구 / 21권
ㆍ저자명 : 임병정(명조)
ㆍ저자명 : 임병정(명조)
목차
국문초록I. 서론
II. 전도망견의 설법배경
III. 별업망견과 동분망견
1. 전도망견의 의미
2. 별업망견(別業妄見)
3. 동분망견(同分妄見)
4. 별업망견과 동분망견의 진퇴합명
IV. 진심의 논리구
1. 화합과 비화합을 떠난 본각
2. 전도망견을 벗어난 여래장묘진여성
V. 결론
참고문헌
Abstract
한국어 초록
본 연구는 『능엄경』에 나타난 두 가지 전도망견(顚倒妄見)인 별업망견 (別業妄見)과 동분망견(同分妄見)의 양상을 통해 진심(眞心)과 망심(妄心) 을 명확히 구별하고, 마음의 정체인 상주진심(常住眞心) 청정명체(淸淨明 體)에 대한 요의를 살펴보는데 목적이 있다. 붓다는 진견과 망견을 구분 하지 못하는 아난을 깨우치기 위해 두 가지 전도망견으로서 별업망견과 동분망견을 설법하였다. 아난은 칠처징심(七處徵心)과 십번현견(十番顯見) 에 제시된 마음의 소재와 진심에 대한 설법을 듣고도 망상으로 인해 깨 달음을 얻지 못했다. 중생이 망상으로 진심을 확인하려 아무리 노력해도 결국 망상의 범주에서 벗어나 진심에 이를 수 없게 된다. 전도망견의 설법은 망상의 범위를 아체(我體)에서 현상계(現象界) 전체 로 확대하여 법집(法執)의 경계까지도 타파하려는 의도를 갖는다. 본 논 문에서는 별업망견을 설명하여 망견이 허상을 만들고 시비를 따지는 양 상을 논의하고 동분망견을 설명하여서 중생의 공통된 망견을 밝히고자 하였다. 두 가지 전도망견인 별업망견과 동분망견을 통해 한 중생이 세간 을 보는 방식이 모두 망견임을 밝히고, 모든 중생이 일체 세간을 보는 것이 망견임을 밝혔으며 나아가 일체만물과 일체중생의 모든 현상이 다 망견으로 인하여 허망하게 화합생멸함을 밝혔다. 본 연구를 통해 중생이 허망한 화합생멸상을 벗어나 진견을 통하여 만물이 일체 여래장묘진여성 임을 깨달아야 생사의 윤회를 끊고 상주진심의 자리로 들어갈 수 있음을 논의하고자 하였다.영어 초록
This study explores the true mind(眞心) and the false mind(妄心) through the aspects of the two types of Byeoleobmanggyeon(別業妄 見) and Dongbunmanggyeon(同分妄見), as two types of Jeondomanggyeon( 顚倒妄見) appearing in the Surangama Sutra(楞嚴經). In order to enlighten Ananda, who could not distinguish between the true mind(眞心) and the false mind(妄心), the Buddha gave a sermon on Byeoleobmanggyeon(別業妄見) and Dongbunmanggyeon(同分妄見) as two visions of Jeondomanggyeon(顚倒妄見). Ananda did not gain enlightenment due to his delusion even after hearing the sermons on the whereabouts of the heart and the sincerity presented in Chilcheojingsim(七處徵心) and Sibbeonhyeongyeon(十番顯見). No matter how hard sentient beings try to confirm their sincerity through delusions, they eventually cannot break free from the delusion category and reach their sincerity. The sermon of Jeondomanggyeon(顚倒妄見) who sees the vision has the intention to break down the boundaries of the Dharma collection by expanding the scope of delusion from the Self to the entire Phenomenal World. In this thesis, by explaining Byeoleobmanggyeon( 別業妄見), I tried to discuss the aspect of Manggyeon(妄見) creating false images and arguing about right and wrong, and explaining Dongbunmanggyeon(同分妄見) to reveal the common Mang- Gyeon of sentient beings. Through the two aspects of Jeondomanggyeon( 顚倒妄見), it is revealed that the way a sentient being sees the world with Manggyeon(妄見), and that all sentient beings see the world with Manggyeon(妄見). As a result, it has been revealed that all phenomena of all things and all sentient beings are combined and scattered in vain due to Manggyeon(妄見). Through this study, I tried to discuss that all sentient beings can break the cycle of life and death and enter the seat of permanent only when they realize that all things are Tathagata through Jingyeon(眞見),참고 자료
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