* 본 문서는 배포용으로 복사 및 편집이 불가합니다.
서지정보
ㆍ발행기관 : 영남퇴계학연구원
ㆍ수록지정보 : 퇴계학논집 / 6권
ㆍ저자명 : 신현승
ㆍ저자명 : 신현승
목차
1. 들어가는 말2. 성학십도와 성학종요
3. ‘성학’의 의미에 관하여
4. 나오는 말
한국어 초록
이 논고에서는 조선 성리학과 중국 明代사상사에서 大儒로 평가되는퇴계와 즙산의 대표적 학술용어인 ‘聖學’이라는 개념에 관하여 주목하고,
각각의 저작 성학십도(퇴계)와 성학종요(즙산)를 의론의 단서로 삼
아 비교분석하고자 하였다. 퇴계의 성학십도에서 ‘성학’은 주자학의 핵
심을 일컬으며, 그것을 10개의 圖[그림]로 나타낸 것이다. 이에 반해 즙
산이 말하는 성학종요에서의 ‘성학’은 송명대 학술사의 핵심을 일컬으
며 주왕 절충학적 의미에서 사용하고 있고, ‘종요’란 으뜸가는 요점 혹은
정통의 핵심을 의미하였다. 그래서 본문의 첫 번째에서는 두 저작을 비
교하기 위해 우선 퇴계 성학십도의 저술 의도와 구조적 특징을 살펴
보고, 이어서 즙산의 성학종요에 관하여 그 편찬 의의 및 구조적 특징
을 살펴보았다. 그 결과 퇴계의 경우는 철저하게 중국 주자학적 견해에
근거하면서도 자신만의 독특하고 새로운 주자학적 학술 체계(성학 체계)
를 재구성했다는 것을 알 수 있었다. 또 즙산의 경우는 비록 주자학적
견해에 근거하면서도 양명학의 창시자 왕수인을 자신의 성학 체계 안에
끌어들임으로써 주왕 절충학적 학술 체계를 창안해 내었다는 것을 확인
하였다.
본문의 두 번째에서는 이들이 각기 애용하는 ‘성학’의 의미에 관하
여 고찰하였다. 여기에서도 퇴계 ‘성학’의 의미가 변함없이 敬을 중시한
주자학적 의미로서 사용되었다는 점을 지적하였고, 즙산의 ‘성학’ 애용은
‘主靜’과 ‘愼獨’으로 귀결되는 주왕(朱王) 절충학적 의미로서 사용되었다
는 것을 의론하였다.
영어 초록
This study has made attempts to focus on the concept of ‘Shengxue’which is one of the representative term of the Toegye and Jishan who
are evaluated as great Confucionists in the Neo-Confucianism of Joseon
Dynasty and Ming Dynasty of China and to conduct a comparative
analysis based on the evidence of discussions of Toegye and Jishan. This
‘Shengxue’ in the “Ten Diagrams on Sage Learning” of Toegye refers to
the core of Neo-Confucianism expressed in 10 pictures. However the
‘Shengxue’ in the “Shengxue-Zongyao” referred by Jishan signifies the
core of Song-Ming Era of Neo-Confucianism as in a compromised
meaning of Neo-Confucianism and the doctrines of Wang Yangming.
The ‘Zongyao’ refereed to the greatest summary or the core of tradition.
Thus, at the beginning of the writing, to compare the two authors, the
purpose and structural characteristics of the Toegye’s “Ten Diagrams on
Sage Learning” will be reviewed. Then, the Shengxue-Zongyao’s
significance and structural characteristics are reviewed. The result shows
that although the Toegye’s case depends on the views of China’s
Neo-Confucianism, it also has restructured a new unique academic
system for the Neo-Confucianism. Also, in the case of Jishan, despite the
fact it is based on the Neo-Confucianistic views, it is brought into the
‘Shengxue’ of Wang-Shouren, the founder of Wang Yangming to create a
compromised academic system. Here, too, it has been pointed out that
the ‘Shengxue’ of Toegye has been used as a Neo-Confucianistic
meaning which puts importance on the respect.