* 본 문서는 배포용으로 복사 및 편집이 불가합니다.
서지정보
ㆍ발행기관 : 한국연극예술치료학회
ㆍ수록지정보 : 연극예술치료연구 / 5권
ㆍ저자명 : 박미리
ㆍ저자명 : 박미리
목차
Ⅰ. 서론Ⅱ. 연극치료 슈퍼비전의 구조
Ⅲ. 슈퍼바이저의 역할
Ⅳ. 결론 및 제언
참고문헌
한국어 초록
본 연구는 연극치료 슈퍼비전의 체계를 정립하기 위한 목적으로, 먼저활동하고 있는 소수의 연극치료사들을 대상으로 슈퍼비전과 관련하여 어떻
게 경험하고 무엇을 원하는지 설문조사를 한 다음, 사회복지와 정신건강 등
의 다른 영역에서 진행하는 슈퍼비전의 구조를 살펴보았다. 그러고 나서 슈
퍼바이저의 역할 및 관계 역동에 대해 실제 사례를 중심으로 살펴보았다.
그 결과 치료사들이 슈퍼비전에서 작업 내용과 치료사로서의 자기 점검
을 가장 필요로 한다는 것을 알았고, 이것과 다른 영역에서의 구조를 연계
하여 연극치료 슈퍼비전에 적합한 기본 골격을 작업 내용, 작업 환경, 관계
역동의 세 가지 기능 중심으로 설계하였다.
또한 슈퍼바이저의 역할 점검에 있어서 슈퍼바이저- 치료사(슈퍼바이지)
- 참여자의 세 축이 서로 상호 영향력을 미치는 가운데 역동을 일으키는 것
을 확인하였고, 연극치료 슈퍼바이저의 역할을 관리자이자 전문가, 안아주
고 보호하는 부모, 창조적 예술가의 세 가지로 정리하였다. 연구 결과 연
극치료에서 앞으로 슈퍼비전과 관련하여 연구할 과제는 매우 많으며, 작업
내용과 행정, 지지의 세 가지 기능을 포함하여 실제 슈퍼비전 작업과 교육,
훈련 전반에 걸쳐 세부적인 요소들에 대한 연구가 이루어질 것을 제안하였다. 마지막으로 연극치료 슈퍼비전이 궁극적으로 연극이라는 예술적 특성
을 기반으로 한다는 것을 확인하였다.
영어 초록
This study aims to construct the framework of the dramatherapysupervision. To address this central aim, questionnaire survey on the
experiences of dramatherapists and their needs was conducted. In addition,
the structure of supervision in other fields such as Social welfare and
Mental hygiene was examined. Lastly, the role of the supervisor and
dynamics of relationship were also explored by conducting case studies.
The research finding indicates that the program of supervision work and
self examination as dramatherapists are the main concerns for
dramatherapists. Based on this result and the frameworks from other areas,
the basic structure for dramatherapy supervision was structured focusing on
the program of work, working environment, and dynamics of relationships.
By examining the role of the supervisor, it was found that the reciprocal
influences among three participants- supervisor, therapist (supervisee) and
client- resulted in the dynamics of relationship. Therefore, the role of
dramatherapy supervision was classified as an expert and manager;
embracing and protective parents; and a creative artist.
Based on the research findings, further research on the supervision in
dramatherapy is required. Specifically, more in-depth studies on the
function of program, administration and support with detailed elements of supervision practice, education and training will contribute to the
development of dramatherapy. Finally, it was reassured that the
dramatherapy supervision is fundamentally based upon the artistic
characteristics of drama.